Sex träningstips för swimrunträning


?????????????

För att hjälpa våra deltagare med träningen har vi här gett förslag på sex träningstips för swimrunträning. Vintern är en utmärkt tid om du vill träna inför sommaren swimrun. Här kommer våra tips på vad vi tycker att du bör inkludera i din träning om ditt fokus är swimrun sommaren 2015.

    1. Träna växlingar
    2. Utnyttja snön
    3. Inkludera hopprep
    4. Simteknik
    5. Simma med skor
    6. Distanspass

1. Många känner sig yr när de växlar från simning till löpning under swimrun. För att vänja kroppen vid denna omställning bör du testa växlingar i simhallen nu på vintern. Att springa i simhallen är dumt då det kan vara både blött och halt. Vi föreslår istället att du hoppar upp på bassängkanten och gör burpies, armhävningar eller upphopp, se exempel på simserie nedan:

X(25m simning + 10 upphopp + 50m simning + 10 st armhävningar + 100m simning + 10 burpies)

Gör så många varv du vill på ovan serie och lägg in den vila som passar dig.

2. Utnyttja att vi har snö i större del av landet. Ut i djupsnön och pulsa, en jobbig naturupplevelse!

3. Inkludera Hopprep i din träning, det är en rolig, kämpig och billig träningsform. Kombinera gärna hopprep med andra övningar som i exemplet nedan:

30 sekunder hopprep + 10 armhävningar
1 minut hopprep + 8 armhävningar
1,5 minut hopprep + 6 armhävningar
2 minut hopprep + 4 armhävningar
2,5 minut hopprep + 2 armhävningar

Gör så många varv du vill på ovan serie och lägg in den vila som passar dig.

4. Under vintern har du tid att finslipa din simteknik i simhallen. Oavsett om du simmar crawl eller bröstsim kan du bli en bättre simmare. Ångaloppet har tillsammans med SK Neptun gjort ett antal filmer som visar övningar som vi gillar, du kan se dem här. Men det går givetvis att hitta många andra tips på nätet, eller varför inte anmäla dig till en crawlkurs.

5. Att simma med skor är jobbigare än att simma utan skor då du får ett högre motstånd i vattnet och din benspark blir lidande. Det är då en fördel om du redan under vintern testat på hur det känns att simma med skor. Ta med dig skorna till simhallen till ditt nästa simpass,  men glöm inte att använd ett par nya och eller nytvättade skor.

6. Att få till Distanspass under vintern när det är kallt och mörkt är inte alltid helt enkelt. Glöm då inte bort din lagkamrat, ring upp hen och planera in gemensamma pass. Det är betydligt svårare att prioritera bort distanspass om du bokat upp dem med din kompis.

Lycka till med din swimrunträning, snart är sommaren är här! 🙂

Kommentera

%d bloggare gillar detta: