Åda Wild Boar Race – trailrun i sörmländsk natur


Många swimrunlopp går i obanad terräng. Om du vill bli bättre på swimrun är det därför viktigt att du tar dig ut i naturen för att träna och tävla i löpning. Förra helgen testade jag Åda Wild Boar Race och deras tävling på 26 km, här kommer min tävlingsrapport.

Åda ligger knappa 70 km söder om Stockholm, inte långt ifrån Trosa. Sedan förra året arrangerar Art of Running trailtävlingen Åda wildboar. Tävlingen erbjuder ett gäng olika sträckor, allt från 3 km för barn upp till en Ultra på 53 km. Själv testade jag loppet på 26 km, vilket var precis lagom enligt mig.

Som en av arrangörerna av Ångaloppet älskar jag den sörmländska naturen och därför hade jag på känn redan innan start att jag skulle gilla tävlingen. Löpningen påminner om löpningen under Ångaloppet; stigar, obanad terräng, hagar och grusvägar om vartannat.

Ander Nordström art of runningAnders Nordström är grundare till Art of Running samt arrangör av Åda Wild Boar Race.

Första gången jag deltar i en tävling tycker jag om att lämna GPS-klockan hemma. Jag vet inte exakt hur tung eller lätt den aktuella banan är och då tycker inte jag om att bli stressad av en klocka. Taktiken för dagen var enkel, ha kul och ta det lugnt till en början. Jag hamnade i en grupp med många trevliga löpare, snacket tystnade efter ca 8 km och efter en felnavigering gick jag upp i täten av gruppen. Att ligga först och träna på att vara den som gör vägvalen i skogen är viktigt. Det är inte helt enkelt att vara den som drar när du springer obanat, dels ska du ha koll på vart du sätter ned fötterna och samtidigt hela tiden titta långt fram för att vara säker på att du inte springer fel.

Trailrun Åda wildboarNils under Åda Wild Boar Race 26 km.

Efter ett par kilometer främst i klungan testade jag att öka tempot något och ingen i gruppen ville hänga på. Därefter låg jag ensam i stort sett hela loppet. Ganska skönt tyckte jag, då fick jag chans att rensa tankarna samtidigt som jag hela tiden letade efter nästa banmarkering.

Ska du delta i Ångaloppet eller ett annat swimrunlopp kan jag verkligen rekommendera att du deltar i ett traillopp innan. Det finns många att välja på, bara att google runt så kommer du snart hitta ett nära dig. Försök också att lägga dig främst i en klunga för att träna på att göra korrekta vägväl (även när du är trött).

Jag är nöjd med mitt resultat och jag tycker alltid det är kul att se hur långt efter vinnaren som jag går i mål, denna gång var det 22 minuter. Ett stort tack till Anders och hela organisationen för ett väldigt trevlig arrangemang, jag kommer tillbaka nästa år.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

%d bloggare gillar detta: