Säkerheten först!


Ångaloppets tävlingar är en kraftansträngning. Därför är det viktigt att du och din
lagkamrat är helt friska. Här kommer lite information från oss med tips på vad du
kan tänka på innan tävlingen.
 

Dagarna innan…
Var smart. Sov lite mer, ät lite nyttigare, ta det lite lugnare på träningen. Njut av
sommaren och att du har ett roligt lopp framför dig.

Känn din lagkamrat
Ta reda på hur din lagkamrats träning har gått. Har partnern varit skadad eller sjuk?
Fråga även om partnern har några eventuella allergier som kan vara bra att veta vid
eventuella sjukfall under loppet.

Då du är i vattnet och kyler av dig när du tävlar i swimrun blir du inte lika törstig som
under exempelvis ett löplopp. Det kan vara extra viktigt att tänka på under loppet. Under
loppet serveras vatten som fungerar utmärkt och dryck från Precision Hydration.

Vattentemperatur
Insjön Ången: 25 grader
Östersjön: 22 grader

Drick lagom och välj rätt dryck
Under längre lopp där en person tävlar och inte dricker tillräckligt kan den tävlande bli
överhettad med chocksymtom. Så se till att dricka vatten men drick inte för mycket då
kroppsvätskorna kan spädas ut vilket leder till låga saltvärden. På Ångaloppet serverar vi
dryck från Precision Hydration. .

Var frisk
Om du nyligen har varit sjuk borde du ha varit frisk i minst fyra dagar innan du kör ett av
våra lopp. En vanlig förkylning kan ge vätskebalansstörning. Ät gärna något salt dagen
före loppet så att du har fyllt på saltdepåerna.

Bryt loppet om det känns fel
Om du känner att något är fel under loppet, bryt. Det kan vara allt från kall hy, tung
andning, illamående, kräkningar eller smärtor i bröstet. Blir du inte bättre efter fem till tio
minuter efter att du har brutit loppet så kontakta sjukvården.

I swimrun måste du även ha koll på din partner. Kommunikation under tävlingen är
viktigt. Om du märker att din partner inte mår bra, kan du behöva säga ifrån och bryta
loppet för er.

Målgång
Fortsätt röra dig efter målgång. Ta med en kopp med vatten eller energidryck, något att
äta och småjogga alternativt gå så att du inte stannar upp helt efter målgång. Det är inte
bra för kroppen då det kan bli blodsamling i benen.

Sjukvård på plats
Under Ångaloppshelgen finns Livtjänst på plats för att hjälpa och assistera deltagare om
något inträffar. Prata gärna med dem angående det som rör din hälsa, dom har eget
sjukvårdstält på tävlingsområdet.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: